Menggabungkan Warna Anda: Periuk Emas di Hujung Pelangi

By Susan Bowerman, MS, RD, CSSD
Print
Combine_Your_Colors

Pelangi alam semula jadi - dalam bentuk buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni - menyediakan lebih daripada sekadar perayaan untuk mata. Kebanyakan pigmen yang memberikan buah-buahan dan sayur-sayuran warna indah mereka memberi faedah nutrisi yang unik juga.

Kita sering terdorong untuk mengaitkan makanan dengan nutrien atau keadaan tunggal. Kita mungkin boleh makan oren untuk vitamin C, atau lobak merah kerana vitamin A membantu menggalakkan penglihatan yang sihat.

Tetapi di luar vitamin dan mineral, buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi beribu-ribu fitokimia - sebatian tumbuh-tumbuhan yang terjadi secara semulajadi yang mempunyai manfaat yang menjangkau jauh untuk kesihatan kita.

Fitokimia bertindak sebagai bahan antioksida, yang yang mempertahankan daripada kerosakan yang boleh berlaku kepada sel-sel dan tisu hasil daripada metabolisme normal, setiap hari. Dan, mereka membantu memastikan proses radang terkawal, yang mengurangkan risiko terjadinya penyakit tertentu seperti kencing manis atau penyakit jantung.

Walaupun beberapa fitokimia tidak berwarna, kebanyakan daripada mereka menyediakan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan warna yang menarik. Kumpulan paling meluas fitokimia bersifat karotenoid - pigmen seperti likopena yang memberikan tomato warna merah mereka, beta-karotena yang memberikan lobak warna orennya, dan kuning-hijau Lutein yang memberi warna makanan seperti bayam, avokado dan daun salad romaine.

Dan, setiap buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai fitokimia profilnya sendiri yang unik dan tahap aktiviti bahan antioksida, kerana itulah pihak berkuasa kesihatan mengesyorkan bukan sahaja banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet, tetapi pelbagai jenis juga - oren darah merah dalam menyediakan fitokimia yang berbeza dan pigmen daripada saudara-mara terang mereka.

Tetapi mungkin tidak cukup hanya sekadar makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Penyelidikan memberitahu kita bahawa menggabungkan makanan-makanan ini mungkin menjadi lebih berfaedah daripada makan mereka sahaja.

Ternyata bahawa kesan fitokimia dipertingkatkan apabila ia digabungkan - ia berfungsi bersama-sama supaya jumlah faedah mereka adalah lebih besar dari bahagian individu. Sebagai contoh, ia telah menunjukkan bahawa kesan bahan antioksida gabungan epal merah, blueberi, anggur dan oren adalah lebih besar daripada mana-mana buah-buahan yang diambil secara individu.

Sebatian lain yang terdapat secara semulajadi dalam makanan juga ada fungsinya. Guacamole klasik dan kombo salsa mempunyai banyak manfaatnya - lemak yang sihat dalam avokado membantu badan menyerap lebih baik bukan sahaja Lutein dalam avokado, tetapi juga likopena daripada tomato. Jadi makanlah kedua-dua ini bersama-sama agar manfaat bahan antioksida lebih baik daripada makan sama ada dengan sendiri.

Mencincang, mengisar dan memasak makanan yang kaya dengan karotenoid-membantu melepaskan bahan-bahan yang berkuasa daripada dinding sel tumbuhan, juga menjadikan ia tersedia sehingga enam kali apabila makanan dimakan segar. Makanan mentah adalah baik. Berbanding sentiasa mengambil tomato yang kaya dengan likopena, mentah dalam salad, minumlah jus tomato, sup atau sos pasta dari menu dari semasa ke semasa.

Dimasak atau mentah, tiada siapa boleh menafikan bahawa peningkatan hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran anda adalah satu langkah besar yang pertama ke arah memperoleh manfaat daripada fitokimia yang terkandung di dalamnya. Tetapi menambah makanan baharu, varieti baharu dan kombinasi baharu mungkin lebih baik.

 

Susan Bowerman ialah perunding Herbalife.

Herbalife adalah Ahli Berbangga dengan Persatuan Jualan Langsung dan Penandatangan DSA Kod Etika


ms-MY | 14/12/2017 7:01:48 | NAMP2HLASPX02