Makan Buah-buahan & Sayur-sayuran Anda

Oleh Luigi Gratton, M.D., M.P.H.
Print
Dr. Luigi Gratton

Tidak mendapat mesejnya
Sejak beberapa tahun yang lalu, Jabatan Kesihatan Amerika Syarikat telah mencadangkan makan sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran sehari. Namun, hanya satu dalam tujuh mencapai kuota ini. Malah, satu pertiga daripada orang dewasa Amerika makan hanya dua hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran sehari dan empat kali lebih cenderung untuk memilih makanan ringan yang diproses. Pada hari-hari yang tertentu, kira-kira separuh penduduk tidak makan buah-buahan langsung.

Satu busyel sebab
Ada sepelangi sebab untuk makan pelbagai warna dari rak hasil kebun. Buah-buahan dan sayur-sayuran hampir bebas lemak, rendah garam dan sumber serat yang baik. Sesetengah buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti lobak dan tembikai, membekalkan Vitamin A, yang mengekalkan kesihatan mata dan imuniti. Buah-buahan lain dan sayur-sayuran, seperti pisang dan bayam, mengandungi kalium, yang diperlukan untuk fungsi saraf dan otot. Sayur-sayuran hijau seperti brokoli dan asparagus, menyediakan Vitamin B, yang diperlukan untuk menukarkan makanan kepada tenaga. Tetapi semua buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi fitonutrien, komponen tumbuh-tumbuhan yang menggalakkan kesihatan. Kajian saintifik menunjukkan bahawa fitonutrien boleh membantu melindungi tujuh organ utama, termasuk mata, jantung, hati dan kulit dan ia juga boleh bertindak sebagai bahan antioksida.

Perlindungan antioksida
Penyelidikan semasa telah mengukur jumlah kuasa bahan antioksida pelbagai makanan, menyebut buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai berada di bahagian atas senarai. Antioksida melindungi badan kita daripada radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan kepada membran sel. Bahan antioksida juga meningkatkan imuniti kita, membantu menguatkan otot kita dan menyokong kesihatan tulang dan kulit. Memandangkan makan hidangan harian yang disyorkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya antioksida tidak selalunya realistik, cuba suplemen diet anda dengan produk yang sesuai. Diet suplemen Garden 7®* Herbalife melindungi kesihatan anda dengan fitonutrien berkuasa dan manfaat bahan antioksida yang ditemui dalam tujuh hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni. Ia juga menyokong organ-organ penting badan anda dengan menyediakan mereka dengan nutrien utama.

Oleh itu, cuba untuk memupuk tabiat makan banyak hasil kebun setiap hari. Ia adalah salah satu daripada bantuan yang terbesar yang boleh anda buat untuk badan anda.

Dr. Gratton juga berkhidmat sebagai naib presiden hal ehwal perubatan di Herbalife.

* Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Food and Drug Administration. Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Herbalife adalah Ahli Berbangga dengan Persatuan Jualan Langsung dan Penandatangan DSA Kod Etika


ms-MY | 14/12/2017 7:05:18 | NAMP2HLASPX02