Kuasa Soya

Oleh Susan Bowerman, MS, RD, CSSD
Print
Soy Power

Produk berasaskan soya semakin popular - dan bukan sahaja dalam kalangan vegetarian yang bergantung kepada produk soya untuk menyediakan protein dalam diet.

Kacang soya yang nampak tidak sepertinya itu diri menawarkan beberapa faedah nutrisi yang luar biasa. Soya adalah satu-satunya sumber vegetarian protein lengkap. Ini bermakna bahawa soya membekalkan semua asid amino penting - binaan yang mesti dibekalkan oleh diet kerana tubuh badan tidak boleh menghasilkannya. Malah, kualiti protein soya adalah sebaik sumber haiwan protein seperti daging, telur atau produk susu.

Protein penting untuk kehidupan - badan kita memerlukan protein untuk menghasilkan tisu otot, hormon, enzim dan lain-lain bahan penting agar badan boleh berfungsi dengan betul. Dan, protein makanan yang mencukupi membantu mengelakkan rasa lapar.

Seperti makanan tumbuhan lain, kacang soya mengandungi fitonutrien berfaedah yang wujud secara semula jadi dalam bentuk sebatian yang dipanggil isoflavon. Isoflavon didapati dalam kacang lain, juga, tetapi kacang soya ialah sumber yang kaya dengan bahan-bahan yang boleh berfungsi sebagai bahan antioksida.

Memandangkan sumber haiwan protein mengandungi kolesterol - dan produk soya seperti susu soya, tauhu, tempe, kacang soya (edamame) dan pengganti daging soya menyediakan protein berkualiti tinggi tanpa kolesterol.

Protein soya terpencil ialah protein berkualiti tinggi yang berasal dari kacang soya. Semua lemak dan karbohidrat telah dikeluarkan dari kacang soya, meninggalkan serbuk protein yang boleh dimasukkan ke dalam pelbagai makanan.

Pada tahun 1999, FDA telah mengeluarkan dakwaan kesihatan untuk kacang soya yang menyatakan bahawa "25 gram protein soya sehari, sebagai sebahagian daripada diet yang rendah dalam lemak tepu dan kolesterol, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung".

Kalau diperhatikan, risiko keadaan kesihatan tertentu lebih rendah di negara-negara di mana penggunaan soya agak tinggi, dan penyelidikan saintifik masih dijalankan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai manfaat kesihatan kacang soya.

Sambil penyelidikan diteruskan, kita boleh menikmati salah satu daripada tumbuhan semula jadi yang sihat yang telah menjadi makanan utama dalam diet orang Cina selama lebih 5,000 tahun. Makanan yang tinggi kandungan proteinnya, bebas kolesterol dan kaya dengan bahan antioksida - apa lagi yang anda hendak?


Susan Bowerman ialah perunding Herbalife

Herbalife adalah Ahli Berbangga dengan Persatuan Jualan Langsung dan Penandatangan DSA Kod Etika


ms-MY | 17/10/2017 13:26:29 | NAMP2HLASPX01