Kepentingan Bentuk

Oleh David Heber, M.D., Ph.D., F.A.C.P., F.A.C.N.
Print
Dr. David Heber

Apakah bentuk badan anda?

Anda mungkin fikir anda tahu apabila anda melihat diri anda di dalam cermin, atau anda mungkin terlalu sibuk menutup kawasan yang tidak menarik untuk benar-benar melihat diri anda yang sebenarnya. Tahukah anda berapa banyak lemak yang anda bawa, berbanding dengan otot? Adakah anda tahu bahagian atas badan yang lebih cenderung menjadi gemuk, bahagian bawahnya atau bahagian tengah? Sehingga anda tahu jawapan kepada soalan ini, anda belum bersedia untuk mencipta pelan peribadi anda untuk mengurangkan berat badan dan memastikan ia tidak kembali. Memahami badan anda ialah langkah pertama dalam mencapai bentuk badan peribadi terbaik anda. Sebagai seseorang yang mengajar doktor dan orang awam tentang obesiti, saya percaya penurunan berat badan terlebih dititikberatkan dan bentuk badan kurang dititikberatkan. Mungkin anda telah membaca tentang Indeks Jisim Badan (BMI), yang merupakan nisbah berat-kepada-tinggi. Jika BMI anda adalah lebih besar daripada 25, anda dianggap terlebih berat badan di Amerika Syarikat, dan jika ia lebih besar daripada 30, anda obes. Nisbah ini merupakan cara yang paling berkesan bagi saintis untuk mendokumen wabak obesiti di negara ini dan kesannya terhadap kesihatan dan penyakit. Walau bagaimanapun, apabila ia berkaitan dengan anda sebagai seorang individu, ia boleh mengelirukan. Pemain bola sepak boleh dianggap terlebih berat badan pada skala BMI, tetapi berat tambahan yang dibawa ialah otot, bukannya lemak. Seorang wanita kurus boleh mempunyai BMI yang normal, namun masih terlalu berlemak. Jadi bentuk perlu diambil kira.

Bentuk adalah peribadi dan bentuk bukan sahaja boleh digambarkan sebagai epal dan pir. Wanita boleh mempunyai tiga bentuk badan tipikal - lemak badan bahagian atas, lemak badan bahagian bawah dan kedua-dua bahagian atas dan bawah. Lelaki biasanya hanya mempunyai lemak tubuh bahagian atas. Bahagian atas badan menyimpan lemak semasa tekanan dan sesetengah orang boleh hilang berat badan dengan pantas di bahagian atas badan. Lemak badan bahagian bawah dalam kalangan wanita bertindak balas kepada hormon wanita seperti estrogen dan progesteron dan menyimpan lemak untuk menyusukan bayi yang baru lahir. Wanita yang mempunyai kedua-dua bahagian atas dan bawah lemak badan akan kehilangan lemak tubuh bahagian atas mereka dahulu. Wanita dengan lebih banyak lemak badan bahagian atas cenderung mempunyai otot yang lebih berbanding wanita yang mempunyai lemak badan bahagian bawah dan akan memerlukan lebih protein dalam diet mereka untuk membantu mengawal kelaparan mereka. Mengurangkan berat badan adalah lebih sukar jika anda mempunyai lemak bahagian bawah berbanding lemak bahagian atas, tetapi faedah perubatan mengurangkan lemak bahagian atas anda adalah lebih besar. Mengurangkan lemak di leher, muka, dada dan pinggang biasanya menghilangkan juga lemak di bahagian dalam. Jadi semakin anda kelihatan lebih kurus, anda juga memperbaiki kesihatan anda dengan ketara.

Akhir sekali, terdapat dua lagi bentuk badan untuk dipertimbangkan: Bentuk yang anda boleh tukar dan bentuk yang anda tidak boleh tukar. Penting untuk mengetahui perbezaannya dan mengusahakan bentuk badan yang anda boleh tukar, pada masa yang sama menyesuaikan pakaian dan sikap anda kepada bentuk anda yang tidak boleh ditukar. Kerana metabolisme rendah, ramai wanita yang mempunyai lemak badan bahagian bawah tidak boleh menurunkan berat badan hanya dengan memotong kalori. Sel lemak di bahagian bawah badan ini - sel lemak tahan dengan senaman dan diet. Hanya program peribadi sahaja boleh membantu memastikan anda mendapat cukup protein untuk mengawal rasa lapar dan membina atau mengekalkan otot tanpa lemak.

Dr. Heber juga berkhidmat sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat Saintifik dan Nutrisi Herbalife.

Herbalife adalah Ahli Berbangga dengan Persatuan Jualan Langsung dan Penandatangan DSA Kod Etika


ms-MY | 14/12/2017 7:12:04 | NAMP2HLASPX02