Bebas-Lemak, Bebas-Gula, Bebas-Kalori?

Oleh Susan Bowerman, MS, RD, CSSD
Print
Fat-Free, Sugar-Free, Calorie-Free?

Kegilaan makanan yang bebas lemak sudah lama bertapak, tetapi dengan laporan berterusan keburukan makan makanan yang mengandungi terlalu banyak lemak, pengeluar makanan terus menggoda kita dengan beribu-ribu jenis makanan rendah lemak dan bebas lemak di rak-rak pasaraya. Tetapi pembeli perlu berhati-hati - makanan yang didakwa ringan, rendah lemak atau bebas lemak tidak boleh menyelamatkan kita daripada kalori.

Beberapa label pada makanan yang telah diubah suai kandungan lemaknya memaparkan perkataan "ringan" - membuatkan pembeli yang tidak berhati-hati membuat kesimpulan bahawa produk ini boleh dimakan sebanyak mana yang mereka suka. Hanya dengan meneliti fakta nutrisi barulah jelas bahawa banyak produk "ringan" tidak semestinya ringan kalori, menghancurkan harapan untuk snek dan kudapan yang boleh dimakan tanpa rasa bersalah.

Peraturan pelabelan adalah cukup jelas mengenai perkara ini - makanan seperti mayonis "ringan" atau sos salad "ringan" dilabel seperti itu kerana ia mempunyai satu pertiga kalori atau separuh kandungan lemak makanan itu dalam bentuk tradisional.Tetapi jika ia tidak merujuk kepada kurang lemak atau kalori, istilah "ringan" mungkin juga merujuk kepada rasa, warna atau tekstur yang ringan, dan ia mungkin memerlukan anda meneliti dengan lebih untuk menangkap rujukan pada label tersebut. Minyak zaitun "ringan" lebih ringan rasanya - tetapi ia mempunyai sebanyak kalori dengan jenis extra virgin.

Produk yang mempunyai kurang daripada setengah gram lemak setiap hidangan boleh dilabel "bebas lemak" - jadi melainkan anda makan beberapa kali hidangan yang disyorkan, anda boleh mengira bahawa pengambilan lemak daripada makanan itu secara munasabahnya rendah. Tetapi bandingkan versi bebas lemak anda dengan makanan standard sebelum anda membuat keputusan.

Dengan barang-barang bakeri seperti biskut atau pastri, barang bebas lemak selalunya mempunyai kandungan gula yang jauh lebih tinggi daripada versi biasa - tanpa perbezaan sebenar dalam kalori setiap hidangan. Kadang-kadang makanan asal tidak mempunyai lemak yang banyak pun, jadi ia lebih baik untuk makan produk asal sahaja kerana versi bebas lemak selalunya lebih mahal.

Prinsip yang sama digunakan untuk makanan "bebas-gula" - produk dengan kurang daripada setengah gram setiap hidangan boleh dilabelkan sepertinya.Tetapi jika ia dimakan dengan banyak, ia masih lagi boleh menyumbang kepada pengambilan kalori anda. Sesetengah orang makan gula-gula "bebas-gula" tanpa henti - dan boleh mengambil beberapa ratus kalori sehari jika mereka tidak berhati-hati.

Kerana bimbangkan kesihatan, pengeluar makanan berebut-rebut membuang kandungan lemak trans daripada banyak produk mereka, tetapi dalam beberapa kes mereka menggantikan lemak trans dengan lemak tepu - yang juga boleh meningkatkan tahap kolesterol. Dan dengan gula, makanan yang mengandungi kurang daripada setengah gram lemak trans setiap hidangan boleh dilabel "bebas trans lemak" - jadi bacalah labelnya dan jagalah saiz hidangan anda.

Sesetengah makanan tidak "bebas" daripada bahan tertentu, tetapi mempunyai kurang kandungan tersebut daripada produk biasa.Mengurangkan nutrien, seperti lemak, dengan kadar 25 peratus atau lebih dan label boleh meletakkan dakwaan seperti "kurang" atau "rendah" - seperti "mayonis rendah kalori" "atau 60 peratus kurang kalori daripada mayonis biasa.

Pengeluar makanan mendengar kebimbangan pengguna dengan kuat dan jelas, dan berusaha untuk memenuhi permintaan yang berterusan untuk produk lazat yang mempunyai kandungan kurang lemak, kalori atau gula. Dan manakala peraturan pelabelan cukup jelas, perbandingan semasa membeli-belah masih boleh dibuat. Biskut bebas lemak boleh mengurangkan pengambilan lemak, tetapi meningkatkan pengambilan gula anda - anda mungkin akan membayar lebih dan menyelamatkan hanya beberapa kalori sahaja, kalau ada pun.

Susan Bowerman ialah perunding Herbalife.

Herbalife adalah Ahli Berbangga dengan Persatuan Jualan Langsung dan Penandatangan DSA Kod Etika


ms-MY | 14/12/2017 7:10:22 | NAMP2HLASPX02